tiistai 26. huhtikuuta 2016

UNIVAJE

Oliver on nukkunut huonosti nyt pitkän aikaa. Lapsi ei meinaa illalla nukahtaa vaan nukuttamiseen menee vähintään tunti, yleensä parikin. Jos kasilta mennään nukkumaan niin poika on unessa vasta kymmeneltä. Yöllä Oliver herää 1-10 kertaa, jos heräily tapahtuu vain kerran ei poika enää nukahda vaan itkee huoneessaan siihen asti että sinne menee jonka jälkeen sieltä ei voi poistua ilman että alkaa kunnon karjuminen. Siispä ollaan otettu poika meidän väliin nukkumaan parina yönä, näin me taataan itsellemme edes pari tuntia unta ja poika kokee olonsa turvalliseksi, musta ei ole huudattamaan lasta yöllä. Kyllä mä silti voin sanoa että mua väsyttää enemmän kuin koskaan.


Mä olen alkanut kammoamaan iltoja sekä öitä. Illalla lapsi käy ihan kierroksilla ja nousee sängystä saman tien jos huoneen oven laittaa kiinni, alkaa myös riistävä "äitiiiii" huutelu. Ainoa mikä tällä hetkellä saa lapsen nukahtamaan on se että sängyn vieressä istuu ja vahtii että poika ei nouse pois. Näin ollaan saatu Oliver rauhoittumaan ja nukahtamaan. Se vain vie aikaa ja on todella turhauttavaa.

Yöllä jos Oliver herää on turha luulla että poika nukahtaisi itsekseen uudestaan. Välillä poika karjuu hysteerisesti sängyssään, välillä taas nousee sieltä pois rynkyttämään huoneen ovea. Nukahtamisessa saattaa kestää parikin tuntia jos huoneeseen jää istumaan, tämän takia ollaan siis otettu väliin nukkumaan että itsekin saisi silmät kiinni.

Viime yönä Oliver heräsi taas kolmen aikaan eikä tainnut nukkua ollenkaan sen jälkeen. Poika kyllä makoili meidän välissä ja mä nukuin koiran unta, mutta viideltä poika oli jo täysin valmis nousemaan, mä taas en. Koska poika touhusi jo pari tuntia aamulla, simahti pikkuinen tohon meidän sänkyyn. Annan pojan nukkua puoli yhdeksään asti, ehkä se on parempi että sitä unta tulee edes tunnin verran kuin se että poika ei olisi nukkunut lainkaan.


Mä ajattelin kokeilla lyhentää päiväunia, tällä hetkellä niitä nukutaan parin tunnin verran ja päätettiin että tunti saa riittää. Jos sekään ei auta niin jätetään päiväunet kokonaan pois. Kyllä yöllä kuuluu nukkua ja tällä hetkellä olen valmis kokeilemaan mitä tahansa että saadaan rytmi taas normaaliksi ja että ilta ei kulu kokonaan lapsen nukuttamiseen. Ehkä tää tästä lutviutuu pikku hiljaa, toivon ainakin että me kohta taas nukuttaisiin yöllä sen kukkumisen sijaan, ainakin siihen asti että vauva syntyy. Mä jatkan nyt kahvin juomista jotta jaksan viedä pojan muskariin, kivaa tiistaita!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti