tiistai 1. maaliskuuta 2016

Raskauksien vertailua

Huomenna on siis paljon odotettu rakenneultra ja ajattelin tehdä pienen vertailun esikoisen sekä tämän vauvan odotuksesta. Puolivälikin on ohitettu viime lauantaina joten ehkä mä keksin jotain vertailtavaakin.

Pahoinvointi: Oliverista koko alkuraskaus sujui seesteisesti eikä mitään oireita ollut kun taas tässä raskaudessa oksensin koko alkuraskauden aina 13 viikoille asti. Satunnaisesti myös sen jälkeen mutta nyt olen taas ollut ilman pahoinvointia kolmisen viikkoa.

Liitoskivut: Liitoskivut alkoivat Oliverista muistaakseni pahentumaan vasta 30 viikoilla, tässä raskaudessa ne ovat jo alkaneet muutama viikko sitten ja välillä joudun hidastamaan tahtia esimerkiksi kävellessä sillä kivut alkavat ottaa kunnon päälle.

Supistukset: Oliverista harjoitussupistuksia tuli puolivälistä eteenpäin satunnaisesti, kipeät supistukset tulivat vasta synnytyksen alettua. Tässä raskaudessa harjoitussupistuksia on tullut vasta muutama, pahimmat tulevat ylösnoustessa tai kun on kova pissahätä. Pari kipeätäkin supistusta olen jo kokenut, onneksi viimeisin on kahden viikon takainen mutta maha oli silloin kovana noin puolisen tuntia ja liikkuminen sattui.

Maha: Maha on tällä hetkellä ehkä samankokoinen kuin esikoisesta viikolla 25. Ei se vieläkään ole suuren suuri mutta helpommin huomattavissa kuin Oliverista. Kuviin tämä ei välttämättä pahemmin välity mutta huomaan että vaatteet kiristävät enemmän kuin ensimmäisessä raskaudessa. Onhan mulla tullut kuitenkin 2,5 kiloa painoa lisää jo nyt, kun taas Oliveria odottaessa en ollut kerryttäny painoa vielä yhtään näihin viikkoihin mennessä. 

Liikkeet: Liikkeet ovat tuntuneen noin viitisen viikkoa, päältä päinkin on jo pari kertaa tuntunut kun taas puolivälissä Oliveria odottaessa en ollut tuntenut yhtään mitään. Mä tunnen tälläkin hetkellä kun vauva myllää menemään, nykyään liikkeet tuntuvat ihan pitkin päivää eikä tarvitse enää kunnolla makoilla ja tunnustella, potkut ovat muuttuneet sen verran voimakkaiksi että ne huomaa kyllä vaikka olisikin liikkeessä.

Muut: Tässä raskaudessa iho on mennyt huonompaan kuntoon, Oliverista en juuri huomannut eroa entiseen. Tissitkin ovat saaneet eräänlaista muhkeutta tässä raskaudessa vaikka koko onkin pysynyt samana, Oliver taas ei saanut tisseihini minkäänlaista muutosta aikaiseksi, heh. Tässä raskaudessa olin todella väsynyt alussa ja veto oli aivan poissa kun taas Oliverin odottaminen ei aiheuttanut pahempaa väsymystä.

Toivottavasti huomenna selviäisi sukupuoli sillä mä olen hyvin kärsimätön ihminen niin kuin on varmaan kaikille tullut selväksi. Mua myös jännittää että onhan vauvalla kaikki rakenteet kunnossa eikä poikkeavaa löydettäisi, ihanaa nähdä pikkuinen huomenna pitkästä aikaa, pitäkää peukkuja!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti